Recensies

Achterhoeks Bachkoor stemt tot overpeinzing

Twentsche Courant Tubantia - 2 april 2004
Door: Frans Heijdemann

EIBERGEN - N.H. kerk, woensdagavond.
Concert met oude en eigentijdse Engelse koormuziek door het Achterhoeks Bachkoor, dirigent Hans de Wilde.
Programma: Byrd - Mass for four voices, Ave verum Corpus; Tallis - If ye love me, Lamentationes Jeremiae; Tavener - Funeral Ikos.

Het concert ‘Olde English Music’ van het Achterhoeks Bachkoor bevatte veel muziek voor de passietijd. Naast werken van componisten uit de zestiende eeuw klonk er ook een koorwerk van de nu zestigjarige John Tavener, wiens muziek wonderlijk goed aansloot bij die van zijn meer dan vier eeuwen oudere landgenoot Thomas Tallis. De 22 vrouwenstemmen en 15 mannenstemmen van het koor kwamen uitstekend tot zijn recht in de Hervormde kerk van Eibergen.

Het programma was bepaald veeleisend. Het duurde nauwelijks een uur, maar er waren geen instrumenten of zangsolisten, dus alles kwam op het koor aan. Het grootste deel van de uitgevoerde muziek was lang niet eenvoudig: sommige van de oude Engelse koorwerken waren oorspronkelijk voor koren van beroepszangers bestemd, zoals die eertijds in de Engelse kathedralen en hofkapellen bestonden en ook nu nog steeds te vinden zijn.

Dat het Achterhoeks Bachkoor zo’n programma aankan, zegt al heel wat. Dat de uitvoeringen acceptabel klonken, en vaak meer dan dat, geeft aan dat het Achterhoeks Bachkoor een van de betere koren in de regio is.

Het concert begon met de vierstemmige mis van William Byrd, in de tijd van koningin Elizabeth I een van de beroemdste Engelse componisten. Redelijk gecompliceerde muziek met enkele behoorlijk lange delen. Eigenlijk is zo’n mis voor de eredienst bestemd, en dienen de delen van zo’n meerstemmige mis als muzikale hoogtepunten in een liturgie die ook veel eenstemmige zang omvat. Bij één concert alle delen achter elkaar zingen is wel veel, maar het koor wist met deze mis - ondanks een paar momenten van lichte aarzeling - wel te boeien.

Byrds ‘Ave verum Corpus’ is een van de mooiste composities op deze tekst. Dat kwam niet geheel tot zijn recht: het tempo was aan de snelle kant en de dynamiek nog wat te weinig subtiel.

Minstens zo goed klonken twee werken van Tallis, met name diens indrukwekkende toonzetting van delen uit de klaagliederen van Jeremia, een van de hoogtepunten van het concert.

Een laatste hoogtepunt werd bereikt in een begrafeniszang van John Tavener (niet te verwarren met John Taverner, die rond 1500 leefde), die zich liet beïnvloeden door de traditionele kerkmuziek uit Oost-Europa.

Muziek met een heel eigen klank en opmerkelijke expressie, hetgeen in de uitvoering door het Achterhoeks Bachkoor goed was te horen.

Contact | ©2005 Hans de Wilde