Recensies

Meeslepende ‘Johannes’ van Toonkunstkoor

Twentsche Courant Tubantia - 21 maart 2005
Door Hugo Kamperman

WINTERSWIJK - Toonkunstkoor met Johannes Passion. Zaterdagavond, Jacobskerk in Winterswijk

De lijdensweg van Jezus werd zaterdagavond prachtig bezongen door het Toonkunstkoor uit Winterswijk. Het koor heeft inmiddels een prachtige traditie opgebouwd, het ene jaar de Matthäus Passion, het andere jaar de Johannes Passion. Johann Sebastian Bach heeft vijf Passionen gecomponeerd, maar alleen de Johannes- en de Matthäus Passion zijn bewaard gebleven.

Het Toonkunstkoor was zaterdagavond in topvorm. De stukken die het koor zong waren afwisselend, maar niet qua kwaliteit. Steeds liet het Toonkunstkoor zien dat het buitengewoon goed was voorbereid op zijn taak. De koorleden namen hun taak serieus en boden de solozangers en -zangeressen stevig repliek. Het koor, achterin de Winterswijkse Jacobskerk, bood een geweldig aanzicht. Steeds als de in het zwart geklede koorleden een bladzijde van hun liedboeken omsloegen, leek het alsof er een groep kraaien verschikt opsteeg. Het was alsof het koor continue in beweging was. Toonkunst was er ook dit jaar in geslaagd om uitstekende zangers en zangeressen vast te leggen voor de Johannes Passion.

Aart Mateboer vervulde statig de rol van evangelist. De tenor uit Kampen vertelde plechtstatig het verhaal van de kruisiging van Jezus.

Bas Lars Terray vertolkte de rollen van Petrus en Pilatus. Met zijn gedragen stem maakte Terray diepe indruk. De boodschappen die hij verkondigde waren gewichtig. In zijn rol als Pilatus beschikte hij over leven en dood. Terray toonde clementie ten opzichte van Jezus. Hij verkondigde dat hij Jezus niet schuldig bevond aan de aan hem ten laste gelegde feiten. Ondanks de woorden van de Romeinse gouverneur wilde het volk een man veroordelen. Jezus werd veroordeeld. Het verhaal van de kruisiging werd indrukwekkend verteld door Aart Mateboer. De tenor beschreef de gebeurtenissen beeldend.

Het Toonkunstkoor toonde zich op zijn sterkst toen het ‘Wir dürfen niemand töten’ zong. De canon gezongen regel sloeg diep in de ziel. Ook in het slotkoor was het Toonkunstkoor sterk. De treurnis over het sterven van Jezus was invoelbaar. De avond in de Jacobskerk leerde dat het koor de Johannes Passion steeds beter weet over te brengen.

Een niet geringe rol was weggelegd voor dirigent Hans de Wilde. De passie die hij uitstraalde, bracht hij over op het tot in de tenen gemotiveerde koor. De begeleiding van het speciaal voor dit concert samengestelde orkest was fabelachtig. De timing van de strijkers en blazers was uitmuntend. Het Toonkunstkoor toonde met haar uitvoering van de Johannes Passion aan dat het ’t werk van Johann Sebastian Bach erg goed beheerst. Zelden zo’n meeslepend koningsdrama gehoord.

Contact | ©2005 Hans de Wilde