Een traditie om lang en innig te koesteren
Gewikt & gewogen Leeuwarder Courant, 29 maart 2018 Gebeurtenis: J.S. Bach, Johannes Passion door NHL Stendenkoor en Nationaal Symfonisch Kamerorkest olv Hans de Wilde Met: Fabian Strotmann (evangelist), Robbert Muuse (Christus), Evelyn Ziegler (sopraan), Carina Vinke (alt), Fábio Maciel (tenor), Bart van de Wetering (bas) en Johan Bijhold (orgel) Gezien: 27/3, Atlastheater Emmen (ook 28/3 in Grote of Jacobijnerkerk Leeuwarden) Publiek: 150 Sterren: 4/5 Harm Witteveen begon 25 jaar geleden een mooie traditie. Met studenten en medewerkers van de Christelijke Hogeschool Nederland in Leeuwarden voerde de bevlogen dirigent jaarlijks een passie van Bach uit. Dat bleef zo toen de CHN in 2008 fuseerde met de Hogeschool Drenthe tot Stenden Hogeschool en ook na de fusie met NHL begin dit jaar. Hans de Wilde nam in 2014 het dirigeerstokje over van Witteveen. Maar ook dat heeft, zoals dinsdagavond in Emmen bleek, deze bijzondere traditie alleen maar versterkt: de Johannes Passion van… Read more “Een traditie om lang en innig te koesteren”
Stendenkoor straalt
In de koralen speelde hij gedurfd met nuances, van het lichtste pianissimo tot het zwaarste forte. Hij plaatste kaarsjes bij woorden door te vertragen en te versnellen. Gewikt & gewogen Leeuwarder Courant, 24 maart 2016 Plaats: Grote of Jacobijnerkerk Leeuwarden Gezelschap: Stendenkoor, Nationaal Symfonisch Kamerorkest Koorschool Viva la Musica Voorstelling: Mattheüs Passion van J.S. Bach Belangstelling: 300 bezoekers Sterren: 3/5 In een muzikaal landschap met pieken en dalen voltrok zich de eerste Mattheüs Passion van het Stendenkoor onder leiding van de nieuwe dirigent Hans de Wilde. Het Stendenkoor, 25 jaar geleden opgericht door Harm Witteveen, bestaat dit jaar uit (ex-)hboleerlingen, mbo-muziekleerlingen en dito collega’s van Stenden University. Stenden mag met recht trots zijn op dit koor. In een dynamische samenstelling van ‘meesters en gezellen’ straalde de soepele koorklank (ook in de hoogste regionen) tot het eind van dit passieverhaal. De Wilde blijkt zang-technisch veel bagage te hebben en loodste de… Read more “Stendenkoor straalt”
Magistraal koor en galmende sopraan in Brahms’ ‘Requiem’
Dirigent Hans de Wilde zet in op details. Hij waakt evenwel voor het loslaten van spanningsbogen. De Gelderlander 14 juni 2010 Door Maarten-Jan Dongelmans Concert: Nijmeegs Studentenkoor o.l.v. Hans de Wilde m.m.v. zangsolisten, Martijn en Stefan Blaak, piano. Gehoord: 12/6 (Petrus Canisiuskerk, Nijmegen). Wat een verademing om Ein deutsches Requiem van Brahms eens met pianobegeleiding vierhandig te horen. De vocale allure komt dan beter tot zijn recht. Zeker wanneer er, zoals deze zaterdagavond in de Molenstraatskerk, sprake is van een magistraal zingend koor. Heel knap. Het Nijmeegs Studentenkoor Alphons Diepenbrock tekent voor een uitvoering die aan helderheid, inlevingsvermogen en uitstraling niets tekort komt. Dit is een groep jonge zangers en zangeressen, boordevol energie én in voor de grootste zorgvuldigheid. De meest recente Brahms-uitvoering in de regio, vorige maand door het Holland Bach Choir, verbleekt er danig door. Vanaf de eerste maten wordt de redelijk bezette kerk gegrepen door de emotie.… Read more “Magistraal koor en galmende sopraan in Brahms’ ‘Requiem’”
Helse beproevingen hemels vertolkt in Vierakkerse Willibrorduskerk
Met zijn suggestieve leiding bracht de Wilde zijn passie over op het koor Zutphens dagblad De Stentor – 2 april 2007 Door: Ton van Ingen Schenau Passiemuziek Stabat Mater van Giovanni Baptista Pergolesi door een projectkoor o.l.v. Hans de Wilde, m.m.v. Ensemble Ars Floreat en Gert Oldenbeuving, orgel Gehoord 30/3, Sint Willibrorduskerk, Vierakker. Dirigent Hans de Wilde mag, hoe wel niet passend bij het sacrale karakter van de muziek, met recht een muzikale duivelskunstenaar worden genoemd. Hij plukte zes sopranen en dito zoveel alten uit de verschillende koren die hij leidt, liet ze kennismaken met de muziek, repeteerde twee keer met ze en zette een adembenemende uitvoering van Pergolesi’s Stabat Mater neer. Dit werk uit 1736, waar van de muziek voor een groot deel bestaat uit zijn al vijf jaar eerder gecomponeerde Dies Irae, geeft de smart van Maria weer als zij haar zoon aan het kruis ziet hangen. ‘Smart… Read more “Helse beproevingen hemels vertolkt in Vierakkerse Willibrorduskerk”
Kruisbestuiving Il Concerto barocco en Concerto vocale
Twentsche Courant Tubantia – 5 december 2003 Door: Koen Edeling DEVENTER – Doopsgezinde kerk de Penninckshoek, donderdagavond. Concert door Il Concerto barocco (o.l.v. Andrew Reed) en debuutconcert door Concerto vocale (o.l.v. Hans de Wilde). Programma: werken van Buxtehude en Bach. Herhalingen: zaterdagavond 06/12 om 20u30 in Ootmarsum (Simon & Judaskerk) en zondagmiddag 07/12 om 12 u in Hengelo (Waterstaatskerk). ‘Het orkest bestaat deze maand precies een jaar, het koor een half uur’, vertrouwde Andrew Reed, artistiek leider van Il Concerto barocco mij in de pauze toe. Toen al kon ik constateren dat dit debuutoptreden in de Deventer doopsgezinde kerk een groot succes was. Te horen waren geweest een cantate van Buxtehude en een motet van Bach. Om met het eerste werk te beginnen: heel bekoorlijk was de mooie, ijle instrumentale ensembleklank, in perfecte balans met de vocale partijen. Heel even moest ik wennen aan de wat te fors aangezette sopraansolo,… Read more “Kruisbestuiving Il Concerto barocco en Concerto vocale”